Charakterystyka kierunków
PROFIL POLICYJNY
Powstanie klasy policyjnej w Zespole Szkół im. Wł. St. Reymonta w Małaszewiczach stało się możliwe dzięki porozumieniu zawartemu pomiędzy Komendantem Wojewódzkim Policji
w Lublinie a Starostą Bialskim. W klasach profilowanych pojawią się przedmioty wykładane przez pracowników Policji.
Przygotowanie policyjne obejmuje treści uwzględniające m.in.:
- prewencję,
- organizację policji,
- prawo wykroczeń,
- prawo karne,
- podstawy samoobrony,
- stosowanie środków przymusu bezpośredniego,
- zasady posługiwania się bronią palną,
- zasady postępowania dochodzeniowego itp.
Uczeń nabywa cech:
- przywódczych i dowódczych,
- stanowczości i konsekwencji w działaniu,
- zdyscyplinowania,
- zaradności i odwagi,
- spokoju i opanowania szczególnie w ekstremalnych sytuacjach,
- orientacji w terenie.
Szkoła zapewnia uczniowi:
- zajęcia prowadzone przez pracowników Policji,
- dodatkowe zajęcia sportowe (techniki samoobrony) w ramach godzin lekcyjnych,
- zajęcia na strzelnicy sportowej,
- wyjazdy na obozy letnie.
PROFIL STRAŻ GRANICZNA
W związku z nowymi zadaniami związanymi z ochroną zewnętrznej granicy Unii Europejskiej zawód funkcjonariusza Straży Granicznej stał się atrakcyjnym i pożądanym wśród młodych ludzi.
Klasy o profilu wojskowym istnieją w naszej szkole od 1998r. i cieszą się dużą popularnością. W roku 2003 utworzono klasę liceum ogólnokształcącego o profilu straży granicznej.
Klasa ma opracowany specjalny program? dotyczy to przede wszystkim szkolenia z przysposobienia obronnego, dodatkowo poszerzonego o elementy przysposobienia wojskowego oraz wiedzy z zakresu obsługi granicznej.
W wyniku realizacji treści programowych uczeń:
- zna zasady funkcjonowania placówki Straży Granicznej,
- stosuje zasady skutecznego działania i podejmuje odpowiednie decyzje,
- dostosowuje się do różnych sytuacji i warunków (survival),
- nabywa wysoką sprawność fizyczną i strzelecką.
Uczeń nabywa cech:
- przywódczych i dowódczych,
- stanowczości i konsekwencji w działaniu,
- zdyscyplinowania,
- zaradności i odwagi,
- spokoju i opanowania szczególnie w ekstremalnych sytuacjach,
- orientacji w terenie.
Szkoła zapewnia uczniowi:
- pełne umundurowanie,
- zajęcia prowadzone przez pracowników Straży Granicznej,
- wyjazdy na obozy letnie,
- zajęcia na strzelnicy sportowej.
PROFIL INTEGRACJA EUROPEJSKA
Klasa przygotowuje uczniów do funkcjonowania w Unii Europejskiej. Program nauczania został rozszerzony w zakresie historii, wiedzy o społeczeństwie i języków obcych nowożytnych.
Absolwent profilu Integracja Europejska będzie posiadał podstawową wiedzę z zakresu socjologii, politologii, ekonomii, funkcjonowania stosunków międzynarodowych oraz o państwie i prawie wzbogaconą o znajomość:
- europejskiej tradycji, historii i kultury,
- pozycji oraz roli Polski w strukturach unijnych,
- społeczno - politycznych uwarunkowań integracji europejskiej,
- struktury oraz aspektów funkcjonowania Wspólnot Europejskich,
- zagadnień społecznych, politycznych, prawnych i ekonomicznych Unii Europejskiej.
Absolwent będzie przygotowany do podjęcia pracy w:
- administracji rządowej i samorządowej,
- instytucjach i organizacjach krajowych i międzynarodowych,
- organach Wspólnot Europejskich,
- przedsiębiorstwach współpracujących z krajami Unii Europejskiej,
- placówkach kulturalnych, wydawnictwach i środkach masowego przekazu.
Uczniowie mają możliwość rozwijania swoich umiejętności w Klubie Europejczyka.
PROFIL OBSŁUGA CELNA
Profil obsługa celna kierowana jest do osób pragnących zdobyć wiedzę niezbędną do pracy w instytucjach i przedsiębiorstwach zajmujących się obsługą granic państwowych oraz zajmujących się obsługą ruchu międzynarodowego.
Uczniowie poznają prawne podstawy obrotu towarowego, tworzenia warunków i wspierania współpracy transgranicznej oraz podstawy finansów międzynarodowych.
Uczniowie nabywają wiedzę i umiejętności związane z podstawowymi procedurami związanymi z obsługą celną, spedycją, transportem, profilaktyką zdrowotną, weterynaryjną i fitosanitarną, a także funkcjonowaniem jednolitego rynku europejskiego i procedurami związanymi ze specyfiką rynków unijnych. Zdobywają umiejętności podejmowania szybkich i trafnych decyzji oraz kreowania nowych rozwiązań.
TECHNIK TELEINFORMATYK
Rynek informatyczny w Polsce rozwija się także niezwykle dynamicznie. Jest to bez wątpienia jedna z podstawowych, przyszłościowych gałęzi gospodarczych w Polsce. Zapotrzebowanie na specjalistów w tych dziedzinach wywołuje nowe procesy i zjawiska zachodzące w obszarze informatyki, telekomunikacji, Internetu i technologii informacyjnych.
Teleinformatyk - nowa nazwa zawodu, którą stosuje się od niedawna zarówno w kraju jak i za granicą. Praca teleinformatyka jest związana z uruchamianiem urządzeń i połączeń służących do transmisji danych.
Absolwenci będą przygotowani do pracy zawodowej wymagającej zastosowania nowoczesnych metod i technik informatycznych w:
- przedsiębiorstwach korzystających z informacji w formie elektronicznej,
- w firmach montujących i sprzedających komputery,
- w organach administracji publicznej i przedsiębiorstwach eksploatujących systemy teleinformatyczne,
- firmach świadczących usługi teleinformatyczne w zakresie telekomunikacji oraz budowy i eksploatacji systemów teleinformatycznych,
- na stanowisku administratora sieci komputerowych,
- firmach projektujących i wdrażających nowoczesne rozwiązania teleinformatyczne,
- w firmach montujących i naprawiających telefony komórkowe.
TECHNIK MECHANIK
Po ukończeniu nauki w technikum absolwenci nabędą umiejętności w zakresie:
organizowania i nadzorowania przebiegu procesów wytwarzania maszyn i urządzeń ze szczególnym uwzględnieniem doboru materiałów, oprzyrządowania i parametrów technologicznych procesu zgodnie z dokumentacją
przeprowadzania kontroli jakości wykonania wyrobów i usług
badania części i zespołów oraz maszyn i urządzeń (próby wytrzymałościowe, trwałościowe, itp.)
instalowania i uruchamiania obiektów mechanicznych wprowadzanych do eksploatacji
dozorowania pracy maszyn i urządzeń oraz rozpoznawanie ich stanu technicznego
organizowania i nadzorowania wykonania zabiegów profilaktycznych i konserwacyjnych
sporządzania protokołów z uszkodzeń i awarii
kwalifikowania obiektów do naprawy lub kasacji
projektowania prostych obiektów mechanicznych wraz ze sporządzaniem ich dokumentacji konstrukcyjnej
projektowania podstawowych procesów obróbki i montażu wraz ze sporządzeniem ich dokumentacji technologicznej
sporządzania uproszczonych kalkulacji wytwarzania i naprawiania maszyn oraz urządzeń
prowadzenia dokumentacji planistycznej, ewidencyjnej, sprawozdawczej i innej związanej z wykonywaną pracą, organizowania zaopatrzenia i zbytu. Absolwenci mogą uzyskać kwalifikacje zawodowe i tytuł w zawodzie
MECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Rozwój w budowie pojazdów samochodowych wyraża się ciągłym wprowadzaniem do eksploatacji nowych modeli, typów i odmian pojazdów.
Mechanik pojazdów samochodowych, korzystając z odpowiedniej dokumentacji, potrafi wykorzystać nabyte ogólne umiejętności w obsłudze i naprawie każdego samochodu. W przypadku samochodów produkcji zagranicznej korzystanie z dokumentacji (zwłaszcza obsługowo-naprawczej) oraz urządzeń specjalnych dostarczanych przez producenta, wymaga umiejętności posługiwania się podstawowym słownictwem z zakresu techniki motoryzacyjnej w języku obcym. Tę umiejętność należy traktować na równi z innymi umiejętnościami zawodowymi.
Zajęcia lekcyjne prowadzone są w specjalistycznych pracowniach dydaktycznych, natomiast zajęcia praktyczne w odpowiednio wyposażonym zapleczu warsztatowym.
Na zajęciach z przedmiotów specjalistycznych uczniowie zdobywają praktyczne umiejętności posługiwania się nowoczesnymi urządzeniami diagnostycznymi. Szkoła od lat współpracuje z lokalnymi zakładami diagnostycznymi oraz naprawczymi pojazdów samochodowych.
Absolwenci po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe mogą pracować w:
- dużych firmach transportowych,
- zakładach obsługowo - naprawczych (warsztaty samochodowe).
Po ukończeniu szkoły mogą dalej kontynuować naukę w technikach uzupełniających kończących się maturą.
ELEKTROMECHANIK
Elektromechanik wykonuje prace montażowe i demontażowe, instalacyjne, konserwacyjne, naprawcze i remontowe aparatury, maszyn i urządzeń elektrycznych oraz elektromechanicznych, a także instalacji elektrycznych, elektrycznych przyrządów pomiarowych, gospodarstwa domowego. Wykonuje wszelkiego typu instalacje elektryczne oświetleniowe, siłowe, sterujące i sygnalizujące, z dobieraniem odpowiednich przewodów, osprzętu instalacyjnego, urządzeń rozdzielczych i zabezpieczających.
W wyniku kształcenia absolwent jest przygotowany do:
sprawdzenia stanu technicznego zespołów i elementów instalacji elektrycznej
lokalizowania i usuwania uszkodzeń
wykonywania montażu i demontażu instalacji oraz urządzeń elektrycznych i elementów układów elektronicznych
wykonywania okresowych przeglądów technicznych, konserwowania instalacji elektrycznych
montowania i naprawiania elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego
Zawód elektromechanik daje duże możliwości znalezienia miejsca pracy.
Absolwent tego kierunku może pracować:
w wydziałach pomocniczych jako personel służb konserwacyjnych, naprawczych przy eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych, wydziałach produkcyjnych, przy montażu maszyn i urządzeń elektrycznych, przy montażu, konserwacji i naprawie elektrycznego sprzętu domowego.
TECHNIK SPEDYTOR
Spedytor organizuje transport towarów importowanych eksportowanych oraz przewożonych wewnątrz kraju. Swą pracę wykonuje wykorzystując umiejętność obsługi komputerów, telefaksów, telefonów i maszyn oraz urządzeń biurowych.
Po ukończeniu szkoły absolwenci potrafią:
opracowywać instrukcje wysyłkowe i materiały informacyjne dla klientów
organizować wyładunek towarów i ich załadunek do samochodów, wagonów samolotów itp.
sporządzać umowy z klientami, kontrahentami krajowym i zagranicznymi
uzgadniać sposoby i miejsca dostarczenia ładunku
organizować odprawy celne towarów sprowadzanych z zagranicy lub wywożonych z kraju
sporządzać i wysyłać awizo wysyłkowe do klientów
Technicy spedytorzy mogą być zatrudniani: w przedsiębiorstwach spedycyjnych, transportowych, agencjach obsługi portów morskich
i lotniczych oraz w przedsiębiorstwach transportu kolejowego.